Bank Soalan

Maklumat Carian
Paparan Per Laman :
 
No.Ruj:
Kata Kunci :
   

Kategori dipilih: Akidah

Bil
Tarikh
Soalan
1
Soalan No. 00444
Ditanya pada:
2018-03-28 

UPACARA MIRING

Apakah hukumnya jika saya terlibat dalam upacara Miring yang dilakukan oleh masyarakat Iban? Ini kerana saya
difahamkan upacara tersebut adalah berunsur pemujaan roh. [Seterusnya] 
2
Soalan No. 00437
Ditanya pada:
2018-03-21 

MENANDAKAN KUBUR DENGAN MELETAKKAN TANDA SEPERTI TULISAN/BATU

Kita biasa melihat di atas tanah perkuburan diletakkan batu dan juga tanda yang bertulis. Adakah harus menandakan kubur
dengan meletakkan tanda seperti tulisan atau batu? [Seterusnya] 
3
Soalan No. 00380
Ditanya pada:
2018-02-27 

MENGUCAPKAN REST IN PEACE

1. Apakah hukum orang Islam menyebut \'Rest In Peace\' (RIP) apabila mendengar
orang yang bukan Islam meninggal dunia?

2. Adakah ia bergantung kepada niat?

3. Bagaimana jika ucapan itu hanya sebagai penghormatan kepada sesama
manusia? [Seterusnya] 
4
Soalan No. 00362
Ditanya pada:
2017-12-28 

PERIHAL KEJADIAN MASA

Siapakah Makhluk pertama yang dicipta oleh Allah.  [Seterusnya] 
5
Soalan No. 00347
Ditanya pada:
2017-10-17 

STATUS AGAMA

Seorang wanita Islam telah berkahwin dengan seorang lelaki India
mengikut adat India di sebuah kuil di Pulau Pinang. Bagaimana status
agama bagi wanita tersebut [Seterusnya] 
6
Soalan No. 00254
Ditanya pada:
2017-04-28 

KRITERIA PENGHARAMAN MENYERUPAI SESUATU KAUM

Bagaimana ingin mengetahui kriteria yang terkandung dalam pengharaman menyerupai
sesuatu kaum yang dilarang oleh agama? Contohnya dari segi budaya pemakaian yang
diambil daripada Barat kelihatannya dibolehkan, namun bagaimana dengan tindakan-
tindakan seperti \'dabbing\', \'shuffle\', \'raver\' dan sebagainya? [Seterusnya] 
7
Soalan No. 00219
Ditanya pada:
2017-03-07 

MENYELUK TANGAN KE MULUT BUAYA

Assalamualaikum.

Sebuah pusat rawatan islam yang terkemuka telah menganjurkan amalan menyeluk tangan ke dalam mulut
buaya dalam sesi pengijazahan bagi tujuan perubatan.

Sumber: http://www.youtube.com/watch?v=mbymdzwlp7w

Beberapa pihak telah merujuk sendiri hal ini kepada para petugas dari pusat rawatan berkenaan namun pihak
pusat rawatan tersebut tidak dapat mengemukakan sumber pengambilan dan pengambilan perbandingan
amalan ini daripada Al-Quran, Sunnah mahupun amalan dan athar para sahabat Rasulullah s.a.w.

Sehubungan dengan itu saya memohon pandangan berhubung amalan ini.

Sekian, terima kasih.  [Seterusnya] 
8
Soalan No. 00215
Ditanya pada:
2017-03-07 

HUKUM MEMAKAI JAM ORIENT BERLAMBANG BINATANG

Assalamualaikum.

Saya ingin bertanya berkenaan lambang timbul pada jam jenama orient,
mempunyai lambang pada dalam permukaan jam 2 binatang yang
memegang crown. Jika diteliti pada binatang itu tiada sifat sepenuhnya
seperti mata dan lain-lain, tetapi bayangnya melambangkan
binatang. Adakah boleh hukum memakainya di dalam atau di luar
solat? Kalau haram bagaimana jalan penyelesaiannya bagi saya
yang terbeli jam itu? Sekian terima kasih.  [Seterusnya] 
9
Soalan No. 00153
Ditanya pada:
2016-08-11 

PESTA TANGLUNG

Adakah pesta tanglung boleh DISERTAI oleh orang islam ? [Seterusnya] 
10
Soalan No. 00128
Ditanya pada:
2016-02-26 

PERSOALAN AKIDAH & STATUS RUMAHTANGGA

Assalamualaikum Dr.,

Saya ada masalah dengan akidah dan status rumah tangga saya.
Saya antara orang yang boleh dikategorikan sebagai mempunyai
pesakit was-was. Masalah saya, saya selalu was2 samaada saya
masih islam atau tidak. Tidak ada sekelumit pun rasa untuk keluar
dari agama tp saya sering kali terpaksa berzikir "hidup dan matiku
hanya dlm islam, tiada agama lain selain agama Allah". Sehinggakan
buat saya rasa tertekan dan stress sgt2.

Baru2 ni saya tak ada niat pun untuk rasa curiga mengenai syurga,
neraka, padang masyar, hukum tutup aurat dan sebagainya. Saya
ada baca satu status yg viral di fb yang menyatakan dalam alquran
tak ada pun ayat yang nyatakan perlu tutup rambut dan ditambah
lagi, keluarga mentua saya yang mengikut mazhab hanafi tak tutup
kepala sepenuhnya tetapi hanya berselendang dan bila saya
tanyakan soal ini kepada adik ipar saya graduan uia, knp beliau tak
tutup kepala bila ambik kain di jemuran dan sebagainya, beliau jwb
ustad kat U memberitahu blh ikut mazhab masing...dan keadaan2 ni
buatkan saya tertanya2 sehinggakan saya buat kesimpulan, nasib
masing2...klu kenyataan dia org betul, tu nasib dia org, klu tak aku yg
untung..saya rasa mcm saya x yakin dgn hukum Allah.

Keduanya mengenai syurga, dlm alquran ada nyatakan ttg sungai2
yg terdpt dlm syurga sbg imbuhan, saya tertanya knp Allah
gambarkan syurga dgn sungai2 ni, kemudian saya pujuk diri saya
dgn menyatakan bhw pd zaman rasulAllah, mungkin sungai ini lebih
relevan utk dikaitakan dgn syurga berbanding perkara lain...ini
buatkan saya rasa mcm saya x percaya dan yakin dgn janji Allah.

Selain itu saya juga pernah bandingkan Allah dgn tuhan2 lain dgn
menyatakan bahawa, klu dia org yg betul, untung dia orgla, klu x
rugila dia org, untung aku...saya sendiri x faham knp soalan2 begini
selalu muncul dlm fikiran saya, apa yg saya cari dan sebagainya. [Seterusnya] 

Kategori Soalan

Semua Kategori

Akhlak(17)
- Adab-adab Harian(5)
- Adab-adab Sosial(13)
- Ilmu tasawwuf(0)

Akidah(14)
- Akidah(14)

Falak Syarie(1)
- Arah Kiblat(0)
- Fenomena(0)
- Hilal(1)

Lain-lain(16)
- Lain-lain(19)

Syariah(155)
- Ibadat(92)
- Jinayah(1)
- Muamalat(42)
- Munakahat(16)

 

Hakcipta 2014 Jabatan Mufti Negeri Pulau Pinang - penang.gov.my
Paparan Terbaik Sistem adalah melalui Penggunaan Mozilla Firefox :: Paparan resolusi skrin terbaik - 1024 x 768